Een mens is 1 geheel

Fysiek, psychisch, mentaal

In mijn praktijk zie ik mensen van 0 jaar tot in de 80. Ieder met zijn eigen unieke aandachtspunten.

Voor mij is een mens één geheel: fysiek, psychisch, mentaal. Je voelt je het beste als alles in balans is en alle onderdelen goed met elkaar samenwerken. Vandaar dat ik werk vanuit een holistische aanpak: dit komt van het Griekse woord “holon” wat geheel, allesomvattend betekent.

Vanuit deze visie kijk ik dus niet naar maar één aspect van gezondheid en zijn er geen twee cliënten gelijk: Iedereen is uniek dus bekijk ik iedereen op zijn eigen unieke manier: wat voor jou helpend is hoeft voor jouw buurman niet helpend te zijn. Een brede kijk bij screening, onderzoek en behandeling zorgt ervoor dat ik jou precies díe adviezen kan aanreiken die voor jou goed werken, volledig uitgefilterd op jouw specifieke situatie. Ik hou dan ook niet van: laten we dit of dat maar eens uitproberen. Mijn aanpak is to-the-point en oplossingsgericht en volgt altijd op gedegen onderzoek.

Wat kan ik voor je doen

Mijn aanpak voor jou

Kinderen

Bij mijn behandeling van kinderen ligt de nadruk op de fysieke basis. Hier ga ik altijd het eerst mee aan de slag. 

12+ / puber

Ook bij kinderen vanaf 12 jaar kunnen er nog niet-geïntegreerde reflexen spelen of achterstand in de motorische ontwikkeling. 

Volwassenen

Volwassenen komen met uiteenlopende klachten in de praktijk. Een goede anamnese, uitgebreide intake en een goede screening zijn belangrijk.

Kinderen

Kijken naar mogelijkheden

Bij alle kinderen doe ik eerst een standaard screening. Ik kijk hierbij naar houding, primaire reflexen, motorische ontwikkeling, lateralisatie, ogen en oren, voeding enzovoort.

Mocht aanvullend onderzoek noodzakelijk zijn dan wordt dat tijdens het intakegesprek besproken.

Bij mijn behandeling van kinderen ligt de nadruk op de fysieke basis. Hier ga ik altijd het eerst mee aan de slag. Het schoolse leren is dan nog niet echt in zicht. Ook het gedrag wordt nog niet meegenomen. Eerst moet het fundament gelegd worden.Wanneer we gaandeweg bezig zijn met de houding, reflexen en motorische vaardigheden zul je merken dat er ook gedragsveranderingen kunnen gaan plaatsvinden: een kind wordt bijvoorbeeld rustiger.

Wordt de hele balans gaandeweg beter dan zal het kind ook merken dat de concentratie beter wordt bijvoorbeeld of dat het zich makkelijker vaardigheden op school eigen kan maken. Alles werkt nou eenmaal samen.

De behandeling is een individueel proces wat tijd en aandacht kost. Behandeling in mijn praktijk gaat altijd samen met kleine oefeningen thuis. Het is handig wanneer u er als ouder rekening mee dat er tijd gereserveerd moet worden voor oefeningen. Het gaat hier om een korte tijdsinvestering. Na onderzoek heb ik inzicht in het plannen van afspraken en hoeveel afspraken er voor jouw kind nodig kunnen zijn, dat bespreken we allemaal bij het intakegesprek.

12+ / puber

Kijken naar mogelijkheden

Ook bij kinderen vanaf 12 jaar kunnen er nog niet-geïntegreerde reflexen spelen of achterstand in de motorische ontwikkeling. Toch zie ik hier ook vaak tekorten aan voedingsstoffen en met name de cofactoren die nodig zijn voor een goede neurotransmitterwerking. Neurotransmitters zijn signaalstofjes die zenuwimpulsen overdragen tussen zenuwcellen (neuronen) en/of kliercellen en spiercellen. Je zou het boodschappers kunnen noemen bestaande uit een chemische substantie. Er zijn er 4 die heel belangrijk zijn: Dopamine, Acetylcholine, GABA en Serotonine. Er moet een bepaalde balans tussen deze 4 zijn: is die er niet dan kunnen er klachten optreden zoals migraine, vermoeidheid, depressie, uitstelgedrag, prikkelgevoeligheid of verslavingsgevoeligheid. Dit zijn typische klachten die bij pubers kunnen spelen.

Helaas ligt hieraan vaak ten grondslag: te veel suikers in de voeding, problemen met de spijsvertering, stress, junkfood of alcohol. En dit is nu net het “puberleven”….

Leert een puber inzien dat andere voeding gewenst is en ervaart hij wat dat kan doen voor hem dan zal hij of zij zich een stuk beter gaan voelen.

Bij kinderen boven de 12 jaar wordt het standaard onderzoek gedaan. Voor de Neurotransmitter bepaling maak ik onder andere gebruik van de Bravermantest. 

Behandeling bij deze doelgroep betreft doorgaans houding, reflexen en motoriek. Daarnaast krijgt je puber dus voedings- en leefstijladviezen. Soms wordt er suppletie ingezet.

Een andere tak van sport bij deze doelgroep is Studievaardighedentraining. Zie onder Studievaardigheden voor meer informatie hierover.

Volwassenen

Kijken naar mogelijkheden

Volwassenen komen met uiteenlopende klachten in de praktijk.

Een goede anamnese, uitgebreide intake en een goede screening zijn belangrijk, zeker omdat er bij volwassenen vaak meerdere dingen tegelijk spelen.

Voedings- en leefstijl advies is hier eigenlijk altijd aan de orde. Verder zijn de behandelmethoden uiteraard afgestemd op het cliënt en de hulpvraag: aangezien de klachten altijd anders zijn, is de behandeling ook altijd anders. Samen zoeken we naar interventies die bij jou passen.

Intakegesprek

Als na de kennismaking blijkt dat we een klik hebben plannen we een intakegesprek in. Vooraf aan dit gesprek vraag ik je een aantal formulieren in te vullen die betrekking hebben op jouw situatie of die van je kind. De ingevulde formulieren neem ik mee in het intakegesprek. Als het gaat om kinderen, dan kan het zijn dat ik mijn collega Hilde Klein van Orthopedagogische praktijk Jade vraag ook bij het intakegesprek te zijn. Wij werken al jaren met veel plezier en goed resultaat samen! Wij hebben de overlap in de reflexintegratie maar samen kunnen we een nóg bredere blik op de hulpvraag werpen. Hilde geeft ook ouderbegeleiding: soms is ouderbegeleiding bij Hilde en behandeling van je kind bij mij een goede combi.

Na het intakegesprek heb je een duidelijk beeld over met welke vorm van onderzoek of behandeling ik jou of je kind gericht kan helpen en gaan we aan de slag!

Vrijblijvend kennismakingsgesprek

Meld je aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en we kijken samen wat ik voor jou kan doen!!