Visuele en auditieve screening en training

Functioneren ogen en oren

Met name voor het goed kunnen functioneren op school waar al heel vroeg belangrijke vaardigheden van een kind gevraagd worden, is het optimaal functioneren van ogen en oren cruciaal. Eigenlijk nemen we altijd maar aan dat dit goed werkt en anders wordt er een bril aangeschaft bijvoorbeeld. Maar de visuele- en auditieve vaardigheden zijn niet zo vanzelfsprekend. Hiervoor is het ook nodig dat er evenwicht is in het lichaam en dat neurologische- en sensorische prikkels goed worden doorgegeven.

Screening

Visuele of auditieve screening

Net als de twee benen, twee armen, twee hersenhelften moeten ook de twee ogen en de twee oren goed kunnen samenwerken. Anders wordt de informatie die via het gezicht of via het gehoor komt niet goed overgebracht en/of niet goed geinterpreteerd en teruggegeven.

Middels een visuele screening of een auditieve screening kun je erachter komen of dit alles wel goed verloopt. De visuele- of auditieve screening wordt uiteraard alleen gedaan wanneer er reden is om aan te nemen dat er op dit vlak problemen kunnen zijn. Een van de signalen voor mij om bijvoorbeeld een oogscreening te doen is als er problemen zijn met de oog-handcoördinatie.

Wanneer de oog-handcoördinatie niet helemaal op orde is kan dat zijn oorzaak hebben in de reflexen of een achterstand in de motorische ontwikkeling maar ook wanneer de beide ogen niet goed samenwerken. Daarnaast is screening altijd nodig bij kinderen die een hekel hebben aan lezen: heel vaak zit hier een oogprobleem onder.

Een visuele screening wordt gedaan dmv de bioptor (een meetinstrument wat de samenwerking van de ogen meet) samen met een aantal andere testjes. Een auditieve screening wordt gedaan middels de Johansen Ias methode dmv frequentiebereik metingen van de oren individueel en samen. Aan de hand van de uitslag van een visuele- of auditieve screening worden de mogelijkheden voor training besproken.

Wat kun je herkennen?

Kenmerken 

Zowel voor kinderen, pubers of volwassenen:

    9

    Een hekel aan lezen

    9

    Trage verwerkingssnelheid

    9

    Het lijkt of er niet geluisterd wordt

    9

    Instructies moeten steeds herhaald worden

    Er worden vaak dyslexie-achtige kenmerken gezien. Een probleem met de visuele- of auditieve verwerking kan ervoor zorgen dat je chaos in je hoofd ervaart. Dit zorgt weer voor veel onzekerheid: wat wordt er van me verwacht? Waarom begrijp ik niet wat er wordt bedoeld? Bij remediëren op school wordt er geen resultaat gezien.

    Vrijblijvend kennismakingsgesprek

    Gelukkig is er de laatste jaren steeds meer aandacht voor reflexintegratie, motoriek en leefstijl bij kinderen. Ook in het onderwijs wordt steeds meer gezien dat eerst de basisvoorwaarden voor leren op orde moeten voordat het échte leren kan beginnen!

    Meld je aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en we kijken samen wat ik voor jou kan doen!!